lauantai 11. lokakuuta 2008

Tiia Sammallahti (KOK)

1. Riippuu mitä merelle kasvaminen tarkoittaa. Jos kyse on keinotekoisten rantajatkeiden rakentamisesta, niin suhtaudun varauksella, sillä ranta-aluiden hyötykäyttö on nytkin heikossa kunnossa, olipa kyse sitten virkistys- tai asumiskäytöstä. Tuulivoiman panos-tuotos - suhdetta tutkisin, johon liittyy myös tuulivoima-alueen rakentamisen ympäristö- ja kulutekijät sekä visuaalinen haitta. 
 
2. Kyllä voidaan rakentaa lisää. Jo suunniteltujen Hernesaaren, Jätkäsaaren, Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan lisäksi on ranta-alueita, joita voitaisiin hyödyntää kaupunkilaisten palveluita lisäämään. Eli maisemaan sovitetut kahvilat, tietyt laiva-asunto-alueet ja esim. Töölön kylpylähanke tuovat elinvoimaisuutta alueille. Jos vetovoimaisiapalveluita ei tarjota keskusta-alueen kaupunginosissa, jää Metropolimme palveluydin kovin pieneksi

Nyt ranta-alueita leimaa joko teollisuuskäyttö tai veneiden talvisäilytys, joiden suojelua en kannata eivätkä nämä käyttötarkoitukset ole virkistyskäyttöä. Lisäksi keskustamme paraatipaikan eli Kauppatorin ranta-alueet ovat kaikkea muuta kuin paikkansa arvoiset, joten kannatan alueen totaalista uusimista Helsingin keskusta-alueen vetovoimaisuuden lisäämiseksi. 

3. Kaisaniemen asuntolaivahankkeen perusteet ovat kannatettavia, eli yleensä nostaa alue "pultsari"-alueen maineesta arvoiseensa asemaan. Aika tukkoon tuo lahti kyllä menee, eli varauksella kannatan. En kuitenkaan sitä lyhyttä vesiliikennereittiä lahden poikki. Liian lyhyt matka ja vain kesäkuukausina toimiva. 

4. Helikopterikenttä on tarpeellinen pelastustöiden sekä nopea liikenneyhteyden säilyttämiseksi Tallinnaan. Meidän tulee muistaa elintärkeä Itämeren 3 suurta matkailuvalttia, Pietari, Tallinna ja Helsinki. Tämän kolmiyhteyden säilyttäminen on matkailuelinkeinollemme sekä liike-elämälle muutenkin tärkeää. 
 
5. Kyllä pitää. Emme voi puhua autottomasta keskustasta, jos se tarkoittaa täysin blokatun alueen rakentumista. Lisäksi keskustatunnelia tarvitaan liikenteen sujuvuuden lisäämiseen ylipäänsä. Tämä vauhkoaminen liikenteen lisääntymisellä on virheellistä. Nyt liikennöinti tapahtuu peltomarketteihin ja Suur-Helsingin alueen laitojen kauppakeskittymiin. Mikä tästä liikenteestä tekee vähemmän haitallisen? Helsinki ja myös koko Suomi tarvitseen elinvoimaisen, saavutettavan, ei-kaoottisen keskusta-alueen asukkaiden kaupunkikulttuurisivistyksen, virkistyksen, matkailun ja liike-elämän Suomeen etabloitumisen kannalta. 
 
6. Metro on liian kallis suhteessa asukaspohjaan. Ei siltaa, joka on maiseman ja rahan käytön kannalta epäedullista. Kesäisin voisi olla vesiliikennettä mutta pääpainona pitäisi yhtymäliikennöintiä herttoniemen metroasemalle. 
 
7. Virkistyskäytön ja matkailun näkökulmasta kesäisin ok, mutta muina vuodenaikoina toimivuus tulisi takkuilemaan tai satsaukset olisivat liian suuret Suomenlinna-Kauppatori liikenteen kaltaisiin järjestelyihin.

Ei kommentteja: