1. Helsingin ei pidä kasvaa merelle. Helsingin pitäisi keskittyä kunnostamaan nykyiset rantansa. Merelle laajentumisessa voisi olla taloudellista järkeä, mutta kyseessä on muitakin, ainakin historiallisia ja maisemallisia, arvoja ja asukkaiden viihtyvyys.
2. Helsingin rannoille ei pitäisi rakentaa nykyistä enempää. Toki Jätkäsaareen, Sompasaareen ja vastaaville alueille on rakennettava niiden vapautuessa, mutta pääsääntöisesti ei nykyisille jo rakennetuille rannoille. Ks. edellistä vastausta.
3. En halua Kaisaniemeen asuntolaivoja. Asuntolaivoissa ei Suomen olosuhteissa ole mitään järkeä. Rantoja ei pidä varata asuntolaivoille, vaan pitää ne kaikkien kansalaisten käytössä.
4. Helikopterikentät voivat mielestäni olla Malmin ja Seutulan lentoasemilla. En halua kenttää rumentamaan rantaa, enkä usko että meluhaittoja voitaisiin pitää kurissa.
5. Keskustatunnelia ei pidä rakentaa. Se voisi olla hyvä, jos sen saisi sormia napsauttamalla. Kyseessä on kuitenkin suuri investointi, ja sen rakentamisenaikaiset haitat olisivat valtavat. Näistä haitoista kärsisivät vuosia ne asukkaat, jotka käyttäisivät tunnelia suhteellisen vähän. Uskon, että rahat voitaisiin käyttää järkevämminkin. Olen kirjoitellut näistä haitoista ennekin, ks. http://eskoniemi.kokoomus.info/kirjoituksiani_helsingista/
Asiaa sietää toki pohtia. Mieleeni ei tule montaakaan suurta kaupunkia, joiden ali pääsisi tunnelia pitkin. Brysselissä samantapainen ratkaisu muistaakseni on.
6. Kruunuvuorenrannan joukkoliikenne on ratkaistava ennen kuin rakentaminen siellä alkaa. Silta- ja vesiliikenneratkaisut eivät tunnu realistisilta. Metro olisi hyvä, mutta asukasmäärään nähden kallis. Jos päädytään bussiin ja metroon, niin kuin käynee, ei tulevia asukkaita saa huijata muilla odotuksilla.
7. Vesiliikenne merellisten kaupunginosien välillä kesäaikaan lisää viihtyvyyttä ja on kaupungin imagon kannalta hyvä juttu. Oikeaksi joukkoliikenneratkaisuksi siitä ei ole.
lauantai 11. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti