sunnuntai 12. lokakuuta 2008

Hannu Koponen (Vas.)

1. Lähtökohtaisesti ei. Keskustaa tulisi saada pohjoisemmaksi. Pasila on tässä yksi mielenkiintoinen alue tulevaisuuden kaavoituksessa. Jotain alueita pitää kuitenkin tarkistella käyttötarkoituksen osalta, joista esimerkkinä Koivusaaren tulevaisuus on yksi metroaseman rakentamisen yhteydessä. Se voisi sopia esim. liityntäpysäköinnin kehittämisessä, jotta henkilöautoliikennettä voitaisiin säädä pois keskustasta ja joukkoliikenne saisi tilaa.

2. Edelliseen viitaten, suunta rakentamiselle lähtee mieluummin siitä, että mm. kunnat yhdistetään ja miten mm. Pasilaan saadaan keskustatoimintoja. Nykyinen keskusta on liian etelässä kasvavalle Helsingille ja pk-seudulle.

3. Ei. Kaisaniemen alue on pienehkö ja sen kehittämisen osalta asuntolaivojen sijoittaminen ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

4. Jatkoliikenneyhteydet pitäisi olla yleisesti liikenteen solmukohdissa. Helikopteriliikenteen osalta en tunne perusteluja ko. sijainnille. Jos se toimii siltä osin, että esim. liikennemelu saadaan minimoitua asukkaiden näkökulmasta, niin sijainti voi olla kohtuullinen, mutta mitä lähemmäksi asutus tulee, tulisi sijaintia tarkistaa mahdollisesti niin, onko muita paikkoja, joissa saavutetaan muitakin hyötyjä.

5. Ehdottomasti ei. Näillä rahoilla saataisiin rakennettua Töölön metro ja Pisara-tunneli, jotka palvelevat huomattavasti paremmin Helsingin matkustajaliikennettä eikä tuo lisäautoja keskustaan.

6. Henkilökohtaisesti olisin kannattanut meren alitse kulkevaa metroyhteyttä. Nyt kun suunnittelu etenee meren päällä olevien siltayhteyksien kautta, tulisi varmistaa, että mukana on myös linja metrolle alusta alkaen. Laajasalon asukasmäärien kasvaessa helposti mm. väärin pysäköityjen autojen vuoksi jumiin jäävä ratikka kuulostaa liian heppoiselta ja huonolta ratkaisulta - ainakin ainoana ratkaisuna.

7. Liikenneratkaisuissa on oleellista miettiä mm. liikenteen ruuhkautumista eri väylillä ja asiakkaiden matka-aikoja määränpäästä toiseen. Jos vesiliikenteen osalta voidaan näyttää sen hyödyt tältä osin, niin kannatan sen tutkimista silloin vaihtoehtona. Jos sillä ei ole selkeitä näyttöjä hyödyistä, tulee kehittää nykyisiä liikennemuotoja.

Ei kommentteja: