maanantai 13. lokakuuta 2008

Sami Laaksonen (kulttuuril)

1. Helsingillä ei ole välitöntä tarvetta kasvaa merelle, koska nykyisellään vapaina oleville tai osittain kaavoitetuille alueille voidaan rakentaan asunnot noin sadalle tuhannelle hengelle. En sulkisi kuitenkaan pois tätä vaihtoehtoa, kunhan se toteutaan ekologisesti uskottavasti.

2. Rannoille voidaan rakentaa nykyistä enemmän, mutta perusteeksi eivät kelpaa näköalojen huikaisevuus tai rikkaiden tarve saada hienostoasuntoja, vaan lähtökohtien tulee levätä kestävän kehityksen mukaisissa ja energiatehokkaissa kokonaisratkaisuissa.

3. En tiedä paljoakaan tuosta Kaisaniemen puiston asuntolaivasatamasta, mutta itselleni ja monelle muulle se ei varmastikaan ole kovin tarpeellinen. Silti en näe mitää erityistä syytä purkaa sitä, koska tuskin sen olemassaolo haittaa ketään ja sillä on varmasti joitakin uskollisia käyttäjiäkin.

4. Miksi tarvitsisimme erityisen helikopterikentän Helsinkiin? Eikö Malmin lentokenttä toimi myös helikopterien tukiasemana? Luulisin se riittävän, varsinkin kun helikopteriajelu on harvojen huvia, eikä palvele suuren enemmistön etua kuin korkeintaan joissain yksittäisissa pelastusoperaatioissa.

5. Olen ehdottomasti keskustatunnelihanketta vastaan, sillä yksityisautoilua ei pidä enää tukea millään lailla, vaan liikenteen painopisteen on siirrettävä julkisen liikenteen panostuksiin. Jopa nykyinen kaavavaraus pitää poistaa, koska se rajoittaa kiinteistöjen tilankäyttöä ja estää vaihtoehtoisten hankkeiden kuten autottoman keskustan toteuttamisen. Kannatan maksutonta julkista liikennettä ja kävelijöille ja pyöräilijöille räätälöityä keskustaa.

6. En ole erityisen perehtynyt Kruunuvuorenrannan hankkeen yksityiskohtiin, mutta yleisesti se vaikuttaa kalliilta ja työläältä toteuttaa. Laajasaloon on varmasti löydettävissä parempiakin ja edullisempia sekä vähemmän maisemaa raunioittavia ratkaisuja kuin massiisivet siltarakenteet.

7. Veden päällä kulkevan joukkoliikenteen kehittäminen saattaa jatkossa tulla ajankohtaiseksi ja elävöittää saarten tunnelmaa mukavasti, mutta en näe tätä kysymystä erityisen ajankohtaisena juuri nyt. Kaiken vesiliikenteen tulisi olla mahdollisimman päästötöntä ja ympäristöystävällistä ja vieläpä edullista.

Ei kommentteja: