maanantai 13. lokakuuta 2008

Marjaliisa Siira (Asukasl)

1. Ei tarvitse, mantereella riittää tilaa. On myös kyseenalaista mennä muuttamaan rantaviivaa ja täyttämään merta keinotekoisesti. Tästä on esimerkki Vuosaaren Aurinkolahdessa, jossa rantaviiva siirrettiin noin 50 metriä merelle päin. Merivesi on edelleen, vuosien jälkeen, sameaa ja meri on huuhtonut paikalle kannetut hiekat pois pohjasta, paljastaen pohjustuskivikkoa, jossa lyö varpaansa kiviin. Ei ole ranta asettunut uusiin uomiinsa... 
 
2. Jäljellä oleviin luonnontilaisiin rantoihin ei saa koskea! Mutta tietysti pilaantuneisiin rantoihin kuten Kalasatamassa ym. Vuosaaren sataman vapauttamilla alueilla voi rakentaa jättäen rannalle kaikkien käytössä olevan väylän. Jos olisin kaupunkisuunnittelija, ottaisin huomioon mahdollisen jäätikköjen sulamisen jatkumisen, meren pinnan nousun ja vaihtelut sekä hyökyaallot. Aivan merenrantaan ei enää kannata mielestäni rakentaa yhtään mitään.
 
3. Asuntolaivasatama ei ole välttämättä tarpeellinen, mutta pienimuotoisena kokeiluna voisi olla kaupunkikuvaa elävöittävä asia. Asuntolaivat ovat rantarakentamisen muotona siinä mielessä hyvä juttu, että ne sopeutuvat meren pinnan nousuun.
 
4. Ei ole tarpeellinen kenttä. Kuten sanottu, en kannata meren täyttöä. Miksei helikopteritoimintaa voi hoitaa Malmilla?
 
5. Ehdottomasti ei keskustatunnelia! Se on varsinainen hukkaputki, joka maksaa paljon ja houkuttelee lisää henkilöautoliikennettä Helsinkiin. Kävelykeskusta ei ole missään muuallakaan edellyttänyt tunnelia yksityisautoille, kyllä se voidaan toteuttaa ja jättää ne autot kokonaan pois keskustasta ilmaa pilaamasta. Tunnelista vapautuvat sadat miljoonat eurot voidaan sijoittaa joukkoliikenteen kehittämiseen.
 
6. Joukkoliikenneratkaisu riippuu siitä, miten massiivisesti Laajasaloa rakennetaan. Toivottavasti suunnitelmat pienevät ja mm. luontoalueet säästyvät rakentamiselta. Ratikka- ja kevyen liikenteen silta Kruunuvuorenrannasta Krunikkaan kuulostaa houkuttelevalta - laajasalolaiset pyöräilijät pääsisivät nopeasti kaupunkiin. Hyvä voisi myös olla ratikka Laajasalosta Herttoniemen metroasemalle, se vähentäisi bussiliikenteen ruuhkia.
 
7. Vuosaarelaisena kannatan vesijoukkoliikenteen lisäämistä jonkin verran - no, ainakin kesällä. Jos bussikortilla pääsisi vettä pitkin, se olisi hyvä vaihtoehto kesällä. Nykyään Vuosaaresta pääsee vuorolaivalla hyvin Kaunissaareen - mutta kallista on yksityinen bisnes! Kesälauantain vuoroa Vuosaaresta Kauppatorille on hiukan kokeiltu bisnes-pohjalta, mutta kalliin hinnan takia ei linja saanut isoa suosiota (eikä siis tuottanut riittävästi voittoa). Ennen vanhaan Vuosaaresta lähti säännöllinen vesibussi keskustaan. Käsittääkseni se oli julkista liikennettä. Se palveli myös matkalla olevia saaria ja muita kaupunginosia. Mutta silloin ihmisillä ei ollut kiirettä, matka sai kestää mitä kesti - eikä ollut metroa. Kovassa nykymaailmassa romanttinen vesiliikenne taitaa palvella lähinnä turisteja ja lomalaisia.

Ei kommentteja: