keskiviikko 22. lokakuuta 2008

Veli-Heikki Klemetti (Vihreät)

1. Helsingin edustan merialueesta suurin osa kuuluu Helsinkipuistoon ja on arvokasta luonto- ja virkistysaluetta. Rakentaminen täyttömalle merelle on yhtä hölmöä kuin keskuspuiston pirstominen rakentamisella.Helsingissä on tyhjillään runsaasti toimitilaa ja tonttimaata myös asuntorakentamiseen. Mitään järjellistä syytä meren valtaamiseeen rakennusmaaksi ei ole.

2. Rannat pitää mieluummin vapauttaa rakentamiselta virkistyskäyttöön. Rakentamattomat rannat on kaavoitettava asukkaiden virkistykseen.

3. Kaisaniemenranta on olennainen osa Kaisaniemen puistoa ja tuhansien ihmisten ulkoilu- ja virkistysreitti. Yleiskaavassa Kaisaniemen puisto tai sen vesialue ei ole rakennusmaata. Kaisaniemen asuntolaivasatama on kulttuuriympäristön kannalta tuhoisa. Asunto- tai toimistotarjonnan kannalta asuntolaivasatama on täysin tarpeeton hanke. Asuntolaivasatamalle voidaan kaavoittaa sekä kaupunkikuvallisesti että toiminnallisesti kelvolliset paikat uusilta asuinalueilta, esimerkiksi Kalasataman alueelta.

4. Hernesaaren edusta on Helsinkipuiston merialuetta eikä helikopterikenttä kuulu puistoon. Yli puoli kilometriä pitkä täyttöalue katkaisisi merinäkymät Lauttasaaresta itään ja rannikkoa myötäilevän veneilyreitin. Helikopterimelu pilaisi Pihlajasaaren ja lähialueen venesatamasaarten virkistysarvon.

5. Suunnitellussa muodossa keskustatunneli olisi lisäväylä autoliikenteelle ja huonontaisi myös asumisviihtyvyyttä ajoaukkojen läheisyydessä. Tällaista tunnelia ei pidä rakentaa. Tunnelipäätöksissä olisi sitouduttava autoliikenteen vähentämiseen nykyisessä katuverkossa ja varattava vapautuva katutila kevyelle ja joukkoliiikenteelle sekä asumisviihtyvyyden parantamiselle.

6. Siltaraitiotie on hylättävä toteuttamiskelvottomana ja kohtuuttoman kalliina joukkoliikenneratkaisuna. Ennen lopullisia päätöksiä Kruunuvuorenrannan joukkoliikenteestä on tutkittava muita vaihtoehtoja, esimerkiksi raideliikennevaihtoehto Kulosaaresta tai Herttoniemestä Laajasaloon, raitiotieyhteys Kulosaaren kautta ja Tullisaarensalmen alitse Kruunuvuorenrantaan ja vesijoukkoliikenne liityntävaihtoehtoineen Helsingin niemeltä Kruunuvuorenrantaan . Kustannustehokkain ja vähiten perusinvestointeja vaativa joukkoliikennevaihtoehto on lauttaliikenne. Lauttasatamista voidaan liityntäliikenne Laajasalossa hoitaa raitiovaunuilla ja Helsingin niemellä yhdistää lautta olemassaolevaan raitiotieverkkoon. Raitiotielautta on joustavin vaihtoehto. Raitiovaunut ajaisivat lautalle Katajanokalla, josta lautta kuljettaisi raitiovaunut Laajasaloon, missä raitovaunut kiertäisivät alueella ja ajaisivat takaisin lauttaan, joka toisi ne sitten Helsingin niemen ratiotieverkkoon. Raitiotieyhteys voisi toimia myös liityntäliikenteenä nykyiseen itämetroon.

7. Kyllä, mahdollisimman pian. Vesijoukkoliikenne Helsingin merellisten kaupunginosien välillä vahvistaa Helsingin merellisyyttä ja tarjoaa myös turisteille ainutlaatuisen mahdollisuuden kulkea meritse Suomen pääkaupungissa yhdessä asukkaiden kanssa. Vesijoukkoliikenne tarjoaisi myös veneettömille helsinkiläiselle välineen merellä oloon.

Ei kommentteja: