sunnuntai 12. lokakuuta 2008

Antero Alku (Keskusta)

1. Ei pidä kasvaa merelle. Rantaviivan siirtäminen merta täyttämällä on pelkkää bluffia, jolla entiseltä merenrannalta riistetään sen arvo rantana ja annetaan arvo täytön myötä syntyneelle uudelle rannalle. Rakennusmaata riittää mantereella.

2. Rantoja ei ole tarpeen rakentaa enemmän tai vähemmän siksi, että ne ovat rantoja, vaan niillä periaatteilla, joilla rakentamista yleensä tehdään. Välitön ranta tulee kaupungissa säilyttä julkisena tilana. Se ei estä venesatamien ja muiden rantaoikeuksien toteutumista.

3. Kaisaniemenrannan alennustilalle on syytä tehdä jotain. Asuntolaivakäyttö on yksi mahdollisuus käyttää hyödyksi pohjoiseen avautuvaa rantaa, joka ei toimi luonnostaan viihtyisänä puistona kuten läheinen Tokoinranta. Käytännön toteutus on tässä ratkaiseva asia, ei periaate. Asuntolaivoja kannattaisi kokeilla ja saada niistä kokemuksia ensin muualla kuin näin arvokkaalla paikalla.

4. Täyttömaalle sijoitettava helikopterikenttä ei ole tarpeellinen. Mielestäni parempi sijoitus on esim. laivaterminaalin katolla tai Malmilla, jossa on jo lentokenttä ja kopteritoimintaa.

5. Keskustatunneli ei ole millään perusteella tarpeellinen. KSV:n liikennemääräarvion mukaan se ei vähennä vaan lisää niemen halki kulkevaa liikennettä noin kaksinkertaiseksi. Eurooppa on täynnä kävelykeskustoja ilman tunneleita. Liikkeiden jakeluliikenne hoidetaan niissä kurinalaisesti varhaisaamuisin, iltaisin tai kuljetuskärryin, jos se on pakollista päiväsaikaan. Siellä, missä tunneleita on, pintaliikenne on edelleen ruuhkaista.

6. Valmisteltu ratkaisu raitiotiestä on oikea. Tunnelimetro tai lautta ovat kohtuuttoman kalliita ja ympäristötavoitteiden vastaisia, koska energiankulutus ja päästöt lisääntyisivät. Ymmärrän maisemanäkökohtiin liityvät mielipide-erot, mutta ne ovat viime kädessä makuasioita. Itse pidän arkkitehtoonisesti suunniteltua siltaa rannikkokaupunkiin kuuluvana ja sen maisemaa koristavana. Eri mieltä olevien tulee pohtia sitä, onko muutamien ihmisten näkemä maisema tärkeämpi kuin lisääntyvä autoilu ja sen haitat erityisesti Laajasalossa ja Herttoniemessä.

7. Vesijoukkoliikenne on minusta rannikkokaupunkiin kuuluva asia kuten sillat. Mutta en halua sitä silloin, kun sen aiheuttama ympäristökuorma käy liian suureksi. Jos ja kun kustannukset ja ympäristörasitus matkustajakilometriä kohden kasvavat yli autoilun, hyväksyn vesijoukkoliikenteen vain silloin, kun sille ei ole vaihtoehtoja sekä rajoitettuna matkailu- ja virkistystarkoituksiin.

Ei kommentteja: