2. Helsingin rannat tulee pääosin varata kaupungin virkistyskäyttöön. Jätkäsaareen ja Kruununvuorenrantaan voidaan kuitenkin suunnitella järkeviä kerrostaloratkaisuja niin, että kaikki asumismuodot (vuokra, omistus, osaomistus ja HITAS) ovat edustettuina. Ranta on tärkeä myös meille koillis- ja pohjoishelsinkiläisille. Malmin lentokenttä on meidän meri avarine näköaloineen. Sinne ei saa rakentaa asuntoja, vaan lentotoiminnan tulee jatkua vuoden 2034 umpeutuvan vuokrasopimuksen jälkeenkin.
3. Ei. Miksi pilata oiva vesiaihe ja tukkia Tokoinlahti? Asuntolaivasatama ei sovi keskustaan. Sitä voidaan harkita esimerkiksi Merihakaan, Lauttasaareen, Sompasaareen ja/tai Merihakaan.
5. Kyllä ja ei. Keskustan pysäköintimaksuja voidaan korottaa, jolloin autoilu stadin sydämessä vähenee. Parkkipaikkoja on turha rakentaa lisää. Liityntäpysäköintiä ja joukkoliikennettä on kehitettävä. Matkalippujen hinnat puolitettava. Tunneli helpottaisi liikkumista lännestä itään ja vähentäisi keskustan ruuhkia. Toisaalta tunnelin rakentaminen kannustaisi autoilemaan eikä se ole kestävän kehityksen periaatteiden mukaista.
6. Silta, metrotunneli ja vesibussi ovat kaikki omalla tavallaan hyviä vaihtoehtoja. Neiiden kustannukset on punnittava tarkkaan, sillä oikea ratkaisu on käytössä kymmeniä vuosia.
7. Kyllä. Suomenlinnan hienosti toimiva lauttayhteys käy esimerkistä ja sopisi moneenkin ?satamaan?. Myös sellaisiin, jotka eivät varsinaisesti ole saaressa (esim. Kruunuvuorenranta, Lauttasaari, Herttoniemi Vuosaari).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti