lauantai 11. lokakuuta 2008

Aatos Hallipelto (KOK)

1. Lähtökohtana tulee olla, että "merelle päin" kasvaminen ei tarkoita luonnonrantojen eikä -saarien rakentamista. En siis kannata puolustusvoimilta vapautuvien saarten rakentamista. Sen sijaan rannat, joissa on jo rakennettua ympäristöä, kuten Hernesaari, voidaan ja tulee rakentaa uudelleen tyylikkäiksi asumisen ranta-alueiksi eli "merelle päin". 

2. Länsisataman ja Sörnäisten satamien siirryttyä Vuosaareen Jätkäsaari sekä Sörnäisten, Sompasaaren ja Hermannin rannat voidaan rakentaa täysin uudelleen kun vanhojen teollisuus-, varasto- ja satamatoimintojen tilalle saadaan modernit toimitila- ja asunalueet. Nämä ovat suuria hankkeita eli rakentamista tulee varmasti "nykyistä enemmän" , mutta mitä näiden lisäksi, mihin ja millaista, niihin täytyy soveltaa tiukkaa harkintaa. Viittaan edelliseen vastaukseen. 

3. Tyylikkäästi toteutettuna asuntolaivat elävöittäisivät Kaisaniemen puiston rantaa, koska alue on jo rakennettua kaupunkiympäristöä, mutta toisaalta sijainnistaan huolimatta hieman syrjäinen. Helsingillä on edellytykset kokeilla monimuotoista asumista ja tähän mahtuu myös muutama asuntolaiva. 

4. Hernesaaressa toimii nyt helikopterikenttä. Nykyiseen teolliseen ympäristöön kenttä soveltuu, mutta jos Hernesaareen tulee asuntoja niin kentä paikka on mietittävä uudelleen jo meluhaittojenkin vuoksi. Luontevaa on käyttää alueita, jossa on muutoinkin lentoliikennettä. 

5. Keskustatunnelikeskustelu on jämähtänyt juupas-eipäs -tasolle. Merkittävistä infra-investoinnteista tehdään aina laskelmia ja arviointeja niiden yhteiskuntataloudellisista hyödyistä ja haitoista. Keskustatunnelin osalta en ole niitä nähnyt. Lisäksi suurten liikenneinvestointien hyötyjä ja haittoja tulee verrata toisiinsa ja valita ratkaisut, joissa hyöty/kustannus -suhde on paras. On perusteetonta ottaa kantaa suureen investointiin, josta liikkuu tietoa vain mielipidetasolla. 

6. Kruunuvuorenrannan ja Helsingin niemen välisen uuden joukkoliikenneyhteyden vaihtoehdot ovat silta tai tunneli. Molemmat vaihtoehdot on tutkittava. Vaihtoehdoista tunneli on kalliimpi, sillan maisemavaikutuksesta voidaan olla montaa mieltä. Siltaratkaisu voi olla joukkoliikennesilta tai autosilta. Näilläkin on eri hintalappu. Kaikilla vaihtoehdoilla on merkittäviä vaikutuksia niin Kruunuvuorenrantaa kuin keskusta-alueellekin. Päivitettyä tietoa kaivataan lisää. 

7. Vesijoukkoliikenne on idylli ajatus, mutta ei erityisen toimiva suurten ihmismäärien kuljettamiseen, kuten esim. työmatkaliikenneratkaisuksi. Pienimuotoista vesijoukkoliikennettä tarvitaan mm. virkistyssaariin kohdistuvan matkailun vuoksi. Vesitakseja sen sijaan voisi kehittää.

Ei kommentteja: