sunnuntai 12. lokakuuta 2008

Yrjö Hakanen (SKP)

1. Ei. Rannat ja merellinen luonto ovat Helsingin rikkaus, jota pitää suojella ja jonka pitää olla kaikkien asukkaiden käytössä. Helsingillä on sitä paitsi runsaasti rakentamatonta tonttimaata jo valmiiksi kaavoitettuna ja saatavissa muualta kuin mereltä.

2. Ei. Rannoille ei pidä rakentaa enää lisää vaan rannat pitää säilyttää helsinkiläisten yhteisinä alueina. Kaikkien pitää voida nauttia rantojen tarjoamista mahdollisuuksista mm. ulkoiluun, vapaa-ajanviettoon, luonnossa liikkumiseen ja maisemista nauttimiseen,

3. Asuntolaivoille on Helsingissä syytä osoittaa paikkoja. Kaisaniemen puiston rannalla on mielestäni merkitystä kaupunkilaisille välittömästi puistoon ja keskeisiin kantakaupungin alueisiin liittyvänä rantana. Sijoittaisin asuntolavasataman ja –satamia muualle kuin Kaisaniemenrantaan.

4. Helikopterikenttää ei tarvita Hernesaareen. Kyse on kaupallisesta toiminnasta, jota varten on syytä osoittaa toimintamahdollisuudet muualta – esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelta.

5. Vastustan keskustatunnelia. Se olisi vain omiaan lisäämään keskustaan suuntautuvaa ykistyisautoilua ja ilmastopäästöjä sekä heikentämään ilman laatua keskustassa. Tunnelin ja siihen liittyvien järjestelyjen kustannukset – viimeisimpien arvioiden mukaan yli 700 miljoonaa euroa – ovat täysin kohtuuttomat. Pienemmälläkin summalla voidaan edistää kävelykeskustaa ja joukkoliikennettä huomattavasti. Keskustatunnelia varten ei pidä tehdä myöskään kaavavarausta, koska se rajoittaisi alueen muuta kehittämistä ja jättäisi päättäjille takaportin ottaa tunnelihanke uudelleen esille vaalien jälkeen.

6. Kruununvuorenrannan joukkoliikenneratkaisuun vaikuttaa ensinnäkin se, paljonko alueelle aiotaan rakentaa. Mielestäni rakentamisen tavoitteita on syytä pienentää ja säästää aiottua laajemmin Kruununvuorenrannan aluetta uudisrakentamiselta. Raideliikenne on mielestäni perusta joukkoliikenneratkaisulle. Rakentamisen suunnitelmista riippuen raideliikenneyhteys voidaan toteuttaa joko Herttoniemen metroaseman suunnasta tai siltaratkaisuna. En ole ottanut tähän asiaan vielä täsmällistä kantaa, koska vielä ei ole selvyyttä siitä, millaisia määrällisiä ratkaisuja kaavoituksen ja rakentamisen osalta tehdään. Mielestäni joukkoliikenneratkaisuja ei pidä tehdä niin, että niillä ikään kuin ajetaan samalla ylimitoitettuja rakentamishankkeita.

7. Pitäisi. Kaupungin liikennelaitoksen tulee ryhtyä järjestämään kaupungin toimintana vesiliikenneyhteyksiä muuallekin kuin Suomenlinnaan.

Ei kommentteja: